Waar sta je als organisatie?

waar sta je als organisatie

Een organisatie is meer dan producten of diensten, deze is meer dan de mensen die er werken, meer dan de bedrijfsvisie, meer dan resultaten. Een organisatie is een integratie van alle middelen. Elk onderdeel binnen de organisatie heeft zijn of haar eigen rol. En deze rol is afhankelijk van andere rollen binnen of buiten het bedrijf.

Ricardo Semler, een Braziliaanse ondernemer die een nieuwe switch heeft gegeven aan de invulling van vrijheid op de werkvloer, werd rijk door zijn werknemers gelukkig te maken. Hoe? Zo weinig mogelijk regels, zoveel mogelijk autonomie en zo min mogelijk managers. Doe waar je zin in hebt, als je werk maar op tijd af is. Semler kwam erachter dat processen verbonden zijn en dat de mensen op de werkvloer zelf heel goed weten hoe ze hun werk moeten doen! Direct top-down management wordt daarmee overbodig! Hij ging zelfs zover, dat de medewerkers zelf mochten bepalen wat ze zouden verdienen!

7S Model van McKinsey

Het 7S model is ontworpen door McKinsey-medewerkers Richard Pascale en Anthony Athos en werd geïntroduceerd in 1981. Het systeem is ontworpen om aan de hand van zeven vaste factoren de prestaties van een onderneming te kunnen analyseren. Het idee achter het McKinsey 7S model is dat alle 7S-en in balans zijn. Na verloop van tijd kan de analyse opnieuw uitgevoerd worden om te kijken of de problemen inderdaad verholpen zijn.

De zeven S-factoren bestaan uit drie harde (strategie, structuur en systemen) en uit vier zachte (sleutelbekwaamheden, significante gemeenschappelijke waarden, stijl en staf) factoren. Harde factoren in het 7S model zijn makkelijker te identificeren en te veranderen dan de zachte factoren. Harde factoren zijn zaken die je kan bedenken en uitvoeren, zoals het maken van een strategisch plan, de organisatie in kaart brengen, formele processen uitwerken en communicatiesystemen uitrollen. Een ‘harde’ S is tastbaar, is te beschrijven of in een schema te zetten. De overige factoren zijn ‘zacht’ en laten de menselijke kant van de organisatie zien, bijvoorbeeld de manier waarop een manager zijn medewerkers aanstuurt of met anderen overlegt (Stijl). Maar ook de punten waarop de organisatie als geheel uitblinkt (Skills) en zich positief onderscheidt van de concurrentie. De menselijke kant van de organisatie is vooral te zien bij personeel ofwel human resources (Staf). En wat al die mensen samenbindt zijn gemeenschappelijke waarden (Shared Values), bij uitstek een ‘zachte’ S.

Druchtman bedrijfsscan

De Druchtman bedrijfsscan biedt u de mogelijkheid om inzicht te krijgen in uw problematiek. Wij onderzoeken welke ontwikkelingsstappen te nemen zijn. Wij kunnen met behulp van een aantal gerichte vragen een beeld krijgen van de wijze waarop uw organisatie functioneert.

Team Druchtman

Actueel bij Druchtman & Partners

Relevante informatie

Direct toegang tot kennis en updates