Van mij! 


leren delen

Eén van de moeilijkste dingen voor kinderen is delen. Nee, dat is mijn speelgoed! Hij heeft een groter koekje dan ik! Ik wil dit en ik wil dat. Vaak hoor je kinderen dan zeggen: “van mij!” Daarmee willen ze aangeven dat iets van hen is. Ook zullen ze hun eigen spulletjes goed in de gaten houden. Niemand mag eraan komen. Delen is erg moeilijk op jonge leeftijd. Vaak zien peuters speelgoed als onderdeel van zichzelf. En ja.. dat wil je natuurlijk niet kwijt.

Laatst had ik een gesprek met een architect over het BIM concept. Hij wilde z’n modellen en kennis niet delen. Nee, dat is mijn model! Niemand mag eraan komen. Dit heb ìk gemaakt. Als vader herkende ik het gedrag meteen: deze persoon zit qua BIM-volwassenheid nog in de peuterfase. Geeft niet, het was slechts een constatering.

Normen en waarden

De belangrijkste plek om bij kinderen normen en waarden bij te brengen is het gezin, maar hoe zit dat in een werkomgeving? Als onderdeel van een project- of bouwteam is het goed als er iemand is die het proces managet, iemand die oog heeft voor de ander én voor de lastige dingen in een bouwtraject. Deze persoon zal dan ook iemand moeten zijn waar je naar toe kunt gaan als je iets lastig vindt.

Leren delen

Je kunt de ander niet dwingen om te delen. Vaak is deze persoon daar gewoon nog niet aan toe. Wat je wel kunt doen, is alvast het goede voorbeeld geven. Vertel hardop dat je deelt en dat iedereen daar beter van wordt.

Samenspelen?

Bij peuters wordt gezegd dat samen spelletjes doen, waarbij je om de beurt iets moet doen, helpt om te leren delen. Maar hoe werkt dat bij volwassenen? Moeten wij ook samen gaan spelen? Eigenlijk is de bouw één grote speeltuin. Daar kunnen we leren om samen te werken en kennis en informatie met elkaar te delen. We kunnen aan het begin van een project afspreken dat wij als team ons best gaan doen voor open communicatie en samenwerking, voor eerlijk delen en positief gedrag.

Tips om sociaal gedrag te stimuleren

Net als bij peuters geldt in een project- en bouwteam dat sociaal gedrag gestimuleerd moet worden.

  • Laat de ander weten dat hij goed bezig is wanneer hij of zij kennis deelt of informatie beschikbaar stelt. Spreek je waardering uit.
  • Geef zelf het goede voorbeeld. Deel je ervaring en stel je kwetsbaar op.
  • Laat je collega’s en teamleden stimulerend en positief gedrag tonen.
  • Als de ander zich een keer niet zo sociaal heeft gedragen, probeer hem dan niet gelijk af te straffen. Dat leidt er alleen maar toe dat hij zichzelf zal gaan verdediging en zichzelf in zal dekken. Hij zal zich op zichzelf gaan richten. Probeer te laten zien wat de gevolgen zijn, zodat hij zich op de ander zal gaan richten in plaats van op zichzelf.

Werken is net opvoeden…

 

Bas Wolse – Management Consultant, Druchtman & Partners


© 2020 Druchtman & Partners B.V. All rights reserved.