De zachte kant van BIM

BIM zorgt voor een intensere manier van samenwerken. Verschillende disciplines binnen het bouwproces gaan gelijkwaardiger wijze met elkaar om dan vroeger: de vroegere onderaannemer zit nu aan tafel met de opdrachtgever; de facilitair manager overlegt nu met de hoofdaannemer; de brandveiligheidsadviseur legt de adviezen neer voor de eindgebruiker. BIM zorgt ervoor dat we eerder met elkaar moeten samenwerken. BIM vergt vertrouwen. Het zijn zachte termen voor een harde wereld. Maar niet minder belangrijk. In dit gemengde proces, het BIM proces, komen onze zwaktes eerder naar voren. We moeten het achterste van onze tong laten zien.

Maar kunnen we dat wel? Wat hebben we als mens nodig voor BIM-samenwerking? Onderzoek (Wei Wu en Raja, 2014) heeft uitgewezen dat een BIMmer verschillende kwalificaties nodig heeft:

  1. Technische en functionele vaardigheden
  2. BIM Workflow/ strategische planning
  3. Kennis van multidisciplinair modelmanagement
  4. BIM communicatievaardigheden
  5. BIM samenwerkingsvaardigheden

Dus naast technische kennis ook vaardigheden in communicatie en samenwerken. Wanneer we kijken naar het artikel van Davies e.a. (2015) over Soft Skills requirements in a BIM project team wordt daar nog verder ingegaan op deze vaardigheden.

BIM


Als eerste is communicatie een essentieel onderdeel van een BIM specialist. Verder onderhandelingsvaardigheden en conflictmanagement. Vervolgens is omgaan met autoriteit en leiderschap van wezenlijk belang. En tenslotte een open leerhouding.

In de uitvoeringsfase kijken de verschillende disciplines wezenlijk anders naar een project. De ontwerper, de bouwer, de eindgebruiker en de beheerder, allen hebben een andere rol voor het gebouw. Binnen het BIM-proces komen die deelnemers bij elkaar, wat er voor zorgt dan men zich moet kunnen inleven in de ander.

Druchtman en Partners kent en erkent deze soft skills. Wij begeleiden en trainen organisaties in deze processen.